· 

Grootste vliegtuig ter wereld vernietigd: Mrija is niet meer

Bij de inval van de Oekraïne door Rusland is het grootste (vracht) vliegtuig ter wereld vernietigd. De Antonov An-225 met de naam "Mrija" (droom in het Oekraïens) is bij een Russisch bombardement op 24 februari vernietigd.  

Toevallig zag ik recent een documentaire over de Antonov An-225 en het is dan ook triest om te horen dat naast al het menselijke drama, waarbij dit nieuws natuurlijk in het niet valt, ook dit vliegtuig slachtoffer is geworden van deze onnodige oorlog. 

Mrija stond op het moment van het eerder genoemde bombardement geparkeerd in haar hangar op het vliegveld Hostomel voor onderhoud en kon daardoor niet op tijd in veiligheid worden gebracht. Hostomel is de thuisbasis van Antonov Airlines. Dit was de eigenaar van het toestel.

In onderstaande video zie je het nieuws over de vernietiging van het toestel.

Geschiedenis van de Antonov An-225 in het kort

 De Antonov An-225 werd in de jaren '80 ontwikkeld voor het ruimtevaartprogramma van de toenmalige Sovjet-Unie. Het toestel zou worden gebruikt voor het vervoer van het ruimteveer Boeran (de tegenhanger van de Amerikaanse Spaceshuttle). De Boeran werd op de rug van de An-225 geplaatst en onderdelen voor de rakketen, die nodig waren om de Boeran te lanceren, konden in het ruim van het toestel vervoerd worden. Hieronder zie je een video waarin de An-225 is te zien met de Boeran op zijn rug.

 Het eerste exemplaar van de Antonov An-225 maakte op 21 december 1988 zijn eerste vlucht. Doordat de Sovjet-Unie uiteenviel en het Boeran-programma stopte, werd de An-225 in 1994 uit dienst genomen en verdween in opslag. De motoren werden verwijdert om op andere Antonov vliegtuigen te gebruiken.  Antonov was reeds begonnen met  de bouw van een tweede toestel en ook dit niet afgebouwde toestel werd in opslag geplaatst.

In 1989 richt Antoov zijn eigen luchtvaartmaatschappij voor vrachtvervoer op onder dezelfde naam (Antonov Airlines). Hiervoor gebruiken ze Anthonov An-124 vrachtvliegtuigen. Dit zijn geen kleine jongens (lengte 69 meter, spanwijdte 73 meter en hoogte 21 meter), maar toch was er eind jaren '90 vraag naar een groter toestel. Dus werd de An-225 uit opslag gehaald en opgeknapt. Het vliegtuig maakte vervolgens op 23 januari 2002 zijn eerste commerciële vlucht. 

De Antonov An-225 in cijfers

Lengte: 84 meter

Spanwijdte:

88,4 meter

Hoogte:

18,1 meter

Leeggewicht:

285 ton

Maximaal startgewicht:

640 ton

Aantal motoren:

6

Kruissnelheid:

800 km/u

Maximum snelheid:

850 km/u

Maximale vlieghoogte

11.000 meter

Maximale bereik:

 

15.400 km (4000 km met maximale belading)

 

Weetjes over de Antonov An-225

  • De An-225is het vliegtuig met het hoogste maximum startgewicht (640 ton).
  • Een ander wereldrecord is de 189 ton wegende generator die het toestel vervoerde. Dit is het zwaarste enkele stuk vracht ooit door een vliegtuig vervoerd.
  • Het toestel vervoerde in 2001 4 gevechtstanks met een gezamenlijk gewicht van  bijna 254 ton. Dit is het wereldrecord voor de zwaarste vracht ooit door een vliegtuig vervoerd.
  • Twee 42,1 meter lange windturbinebladen waren de langste goederen ooit door een vliegtuig vervoerd.
  • Dit waren nog maar enkele wereldrecords van het toestel. Het toestel schijnt er 242 op zijn naam te hebben staan.
  • De An-225 is langer (84 meter tegen 72,7 meter), een grotere spanwijdte (88,4 meter tegen 79,8 meter) en een hoger leeggewicht (285 ton tegen 275 ton) dan de Airbus A380. De A380 is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld.

Als je meer wilt weten over de Antonov An-225 kijk dan zeker naar onderstaande video.  

Reactie schrijven

Commentaren: 0