· 

Fraaie Klassieker: Mercedes 300 SL roadster

De Mercedes 300 SL is één van de bekendste klassieke modellen van Mercedes. De versie met vast dak is erg fraai, maar persoonlijk vind ik deze roadster misschien nog wel fraaier. 

Mercedes 300 SL roadster
De Mercedes 300 SL roadster

De Mercedes 300 SL werd gelanceerd in 1954 en was zijn tijd ver vooruit. Het was de eerste auto met directe benzine injectie en ook nog eens de snelste auto die in die tijd te koop was. De topsnelheid was, afhankelijk van de gekozen versnellingsbakverhoudingen, minimaal 233 km/u en maximaal zelfs 260 km/u. Verantwoordelijk voor deze snelheden was een bijna 3 liter (2996 cc) grote zescilinder motor met 215 pk.   

Mercedes 300 SL Roadster
Dezelfde auto vanuit een andere hoek

De roadster, oftewel cabriolet, kwam in 1957 op de markt. Dit was het jaar waarin de coupéversie uit productie ging. Een groot verschil tussen beide versies is, naast het ontbreken van het dak, het ontbreken van de beroemde vleugeldeuren bij de roadster. Ook is de roadster met een gewicht van 1420 kilo een stuk zwaarder dan de coupé. Deze weegt namelijk maar 1295 kilo. Onderhuids is ook de wielophanging aangepakt waardoor de roadster comfortabeler geveerd is, maar minder geschikt is voor sportief rijden.

De 300 SL Roadster was van 1957 tot en met 1963 in productie. In deze periode zijn er 1858 exemplaren van gebouwd. Er zijn meer roadsters dan coupés gebouwd want deze laatste heeft het maar tot 1400 exemplaren geschopt. 

In Berlijn kwam ik in de Classic Remise (voor meer info hierover klik hier) een fraai exemplaar van de roadster tegen. Dit grijze exemplaar stamt uit 1957 en is een paar jaar geleden uitgebreid gerestaureerd. De vraagprijs was op aanvraag, maar ga er maar vanuit dat deze zeker boven de één miljoen euro ligt. Ondanks deze prijs is de auto inmiddels verkocht. 

Hieronder vind je nog een paar foto's van deze fraaie auto.

Reactie schrijven

Commentaren: 0